Dietetyka

Święta bez wyrzutów sumienia

8 grudnia 2017

Grudzień to magiczny czas.  Kojarzymy go głównie z choinką, prezentami i mnóstwem jedzenia. Zastanawiasz się jak przetrwać w święta?  Prawdą jest, że tylko w okresie Świąt Bożego Narodzenia jemy tak duże ilości. Warto też wspomnieć, iż święta są raz w roku i większość świątecznych potraw jemy tylko w tym okresie. Wiele dań jest przygotowywanych na ten szczególny wieczór. „Odchudzanie” wszystkich potraw na wigilijnym stole może nie być dobrze odebrane przez resztę rodziny. Dlatego powinniśmy przede wszystkim zachować zdrowy rozsądek i umiar.

Ugotuj coś

Zorganizowanie kolacji wigilijnej to duże wyzwanie dla gospodyni. Spraw jej przyjemność i przygotuj jedną potrawę, zgodną z Twoimi zasadami żywienia. Będziesz miał pewność, że tej potrawy możesz zjeść więcej i na pewno jest dla Ciebie.

Zacznij dzień od śniadania

Jeśli już wypracowałeś nawyk jedzenie śniadań to nie zaniechaj go! Śniadanie to jeden z ważniejszych posiłków w ciągu dnia.  Pamiętaj, że w dzień wigilijny czeka Cię pewnie jeszcze mnóstwo zadań do zrobienia, więc nie zapominaj o jedzeniu.

A może aktywność fizyczna?

I nie myślę tu o ostatnich porządkach (bieganina z odkurzaczem czy mopem) 🙂 .Postaraj się znaleźć czas w Wigilie rano i pójść na trening, pobiegać lub na szybki spacer. Pamiętaj, ze każda aktywność fizyczna ma znaczenie! Po treningu nabierzesz więcej energii na resztę dnia i rozładujesz stres.

 

Na dobry początek

Przed kolacją Wigilijną wypij szklankę wody z cytryną. Najlepiej na około 30  minut przed posiłkiem.  Zrezygnuj też z dodatków takich jak pieczywo, kasze czy ziemniaki – masz je na co dzień!

Zachowaj umiar i bądź dla siebie wyrozumiały

Wybieraj te potrawy, które lubisz najbardziej  i te, na które czekasz cały rok. Zjedz niewielkie  ich porcje, delektuj się nimi, ale nie objadaj . Jeżeli zjesz jeden kawałek ulubionego świątecznego ciasta naprawdę nic się nie stanie.  Chcesz skosztować 2 kawałków ciasta?- oddaj po kawałku współmałżonkowi lub dziecku. Grzecznie odmawiaj dokładek. Dobrze byś wstał od stołu nie przejedzony. Zjadaj dania w małej ilości i jedz powoli. Delektuj się każdym kęsem i celebruj ten wyjątkowy czas.

Wstań od stołu

Postaraj się nie siedzieć cały czas przy stole.  Odejdź, pobaw się z dziećmi na podłodze, porozmawiaj z bliskimi. Łatwiej ulegamy pokusom mając przed sobą suto zastawiony stół.  Możecie również wybrać się na wieczorny spacer!

Czerp z tego świątecznego jak najwięcej dla siebie. Zapamiętaj wspólne kolędowanie, śmiechy i rozmowy przy stole. Nie kończ świąt wyrzutami sumienia, że znów za dużo zjadłam.

Wesołych Świąt!

 

 

 

Continue Reading

Dietetyka

Do kawy się dorasta.

9 listopada 2017

Pewnie czytając ten tekst masz w reku filiżankę ulubionej kawy lub właśnie skończyłeś ją pić. Nie jesteś zapewne wyjątkiem w tej kwestii, miliony ludzi na całym świecie uwielbiają pić ten brunaty napój. Dlaczego tak się dzieje? Co on w sobie takiego ma?

Zastanawiałaś się kiedy zaczęłaś pic kawę? Prawdopodobnie nie wcześniej, niż jako nastolatek. To ciekawe, ale rzadko dzieci lubią, smakują kawę. Jeśli już jest to kawa zbożowa z dużą ilością mleka i cukru. Ja zaczynałam pic kawę w okresie przygotowań do matury. Chciała wtedy wykorzystać jej pobudzające właściwości. Kawa sprawia, że zmęczony mózg pracuje lepiej. Wypicie filiżanki tego napoju przyspiesza czas reakcji, poprawia logiczne myślenie i zdolność koncentracji. Pamiętam, że kawa nie była dla mnie smaczna, a miała tylko pomóc. Był to duży kubek kawy z dużą ilością mleka i cukru (dziś bym pewnie już takiej nie tknęła 🙂 ).

Dziś kawa to nie tylko napój. Kawa towarzyszy nam na każdym kroku. Jest nieodłącznym elementem rozmowy, wspólnego wyjścia z przyjaciółmi, spotkania biznesowego czy nawet krótkiej przerwy w pracy spędzanej z kolegami z sąsiedniego działu. To nasza towarzyska natura sprawia, że aż tak uwielbiamy ten czarny napój. Nic tak nie łączy ludzi jak wspólne zainteresowania, a przecież wszyscy kochamy chwile spędzone nad filiżanką pełną aromatu.

Wszystko zaczyna się niewinnie, początkowo pijemy kawę dla smaku, na specjalnych okazjach. Potem coraz częściej, aż wreszcie każdego poranka i nawet kilka razy dziennie.  Kawa kojarzy nam się z czymś przyjemnym, chwilą dla siebie, taki luksus. Kawa ma niesamowitą właściwość poprawiania nastroju i sprawia, że po prostu robi nam się cieplej na sercu. Zapach kawy kojarzy nam się z domem, miłymi wspomnieniami z dzieciństwa. Aromat kawy rozgrzewa w jesienny wieczór, osładza gorsze dni w pracy, sprawia że chce nam się pracować i z większą ochotą przeżywać dzień.

Czego szukamy w kawie? Chwili spokoju, szczęścia wytchnienia i bycia wyjątkowym ( jak w reklamie kawy 🙂 🙂 🙂 )

 

Kawa pobudza i wyjątkowych sytuacjach możesz z tego skorzystać. Jeżeli jednak pijesz kilka kaw dziennie to Twój organizm przyzwyczaił się już tak bardzo, że nie poczujesz tego efektu. Może być też tak, że  oszukujesz swój organizm i nie dajesz mu wystarczającego czasu na odpoczynek i regenerację. A przemęczenie jakie narasta w twoim ciele może dać w końcu da o sobie znać w postaci poważniejszej choroby.  Jeżeli czujesz, że ilość kawy wypijanej w ciągu dnia przekracza 4 filiżanki i nie możesz sobie poradzić bez niej. Pomyśl o sobie i postaraj się zmniejszyć tą ilość. Świadome zmniejszanie lub też rezygnacja płynie pozytywnie na twoje samopoczucie ( bo kto jest ważniejszy jak nie TY?).

Continue Reading

Coaching

Z czym przyjdzie mi się zmierzyć, czyli jak zmienić swój jadłospis

27 października 2017

Nikt z nas nie lubi mieć narzucanego sposób bycia, jedzenia, zachowania itp.  Są oczywiście i takie osoby, które lubią się podporządkowywać schematom. Z mojego doświadczenia wynika, że takich osób jest zdecydowanie mniej. Nikt z nas nie chce być całe życie na diecie.  A może łatwiej zmienić nawyki żywieniowe? Jeśli natomiast chorujemy na jakąś chorobę dietozależną i wiemy, że są składniki, które nam nie służą – wyeliminujmy je z naszego jadłospisu. Zaakceptujmy ten fakt, a nie tłumaczmy sobie ze „jestem na diecie bez…”.

Continue Reading

Dietetyka

Kawa i jej właściwości

 

 

Na samą myśl o kawie w naszej głowie pojawiają się same pozytywne myśli. Dzięki kawie lepiej działa nasz ośrodkowy układ nerwowy. Wypicie filiżanki przed pracą pobudza umysł, przynosi poprawę koncentracji, zwiększenie pamięci krótkotrwałej, mózg szybciej przyswaja i przetwarza informacje. A po kilku godzinach umysłowego wysiłku kubek z pachnącą kawą pomoże zwalczyć senność i usunie zmęczenie. To chyba właśnie dlatego napój zrobił tak zawrotną karierę na świecie.

Najbardziej kontrowersyjnym składnikiem kawy jest kofeina. To alkaloid, który bardzo szybko wchłania się z przewodu pokarmowego – już po 20-30 minutach po wypiciu kawy kofeina we krwi osiąga maksymalne stężenie. Kofeina sprawia, że nie tylko lepiej nam się myśli i łatwiej pracuje. Ma ona zbawienny wpływ także na nasze samopoczucie, bowiem świetnie wpływa na poprawę nastroju, poprzez to, że  stymuluje wydzielanie dopaminy, serotoniny i endorfin. Pamiętaj, że każdy z nas inaczej reaguje na różne dawki kofeiny. W wyniku długotrwałego spożywania kawy komórki i tkanki organizmu uodparniają się na znajdujące się w nim związki chemiczne. Dlatego też, metabolizm kofeiny przebiega z różną prędkością u różnych osób.

Znajdujące się w kawie polifenole, bardzo silne antyoksydanty, mają cenną cechę – neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników, które odpowiedzialne są za zmiany nowotworowe w naszym organizmie. Aromatyczny napój zmniejsza ryzyko zachorowania np. na raka jelita grubego i wątroby. Przeciwutleniacze usprawniają też mechanizmy obronne organizmu, pomagają w stanach zapalnych, powikłaniach po menopauzie, opóźniają procesy starzenia, zapobiegają zmianom miażdżycowym i chorobom serca. Przeciwulteniaczy lepiej szukać w owocach i warzywach, które nie uzależniają nas tak, a zawierają też duże ilości błonnika. Polifenole chronią nas przed zawałem mięśnia sercowego i udarem mózgu.

Nie należy przesadzać z ilością kofeiny, bowiem przedawkowanie może zaowocować dekoncentracją, wywołać bóle głowy, rozdrażnienie i nerwowość. Wysoka konsumpcja napoju nie zawsze przynosi pozytywne skutki zdrowotne – wśród kobiet ciężarnych prowadzi do obniżenia współczynnika urodzeń.

Zimą kawę dobrze jest doprawić korzennymi przyprawami lub też można zrobić tzw. gotowaną kawę, która na pewno będzie działała rozgrzewająco.

Według mnie kawa nie jest taka zła. Można ją pić, ale oczywiście nie należy przesadzać. Gdy jesteśmy zdrowi i pijemy kawę z umiarem, nie odbije się to negatywnie na naszym zdrowiu. Pamiętaj we wszystkim najlepiej znaleźć umiar.

Continue Reading